Jom Diet Sihat

Selasa, 16 Oktober 2012

Pelargonium / Geranium

Kemeriahan kembangnya bunga geranium dalam katalog benih telah menarik hati saya. Membuatkan saya order benih tersebut. Harganya agak mahal bila ditukar kepada RM. Dalam Rm15 untuk 6 biji benih yang sangat kecil. Sudahnya..semua tak bercambah. Silap saya. Tak buat research dulu. Over excited.
Kunjungan ke CH menemukan saya dengan bunga ini. Rm10 je sepasu. Pelargonium dan geranium adalah dari keluarga sama. Kalau tak salah fakta saya ni(sila check ngan google).. Pelargonium adalah jenis geranium yang tahan panas. Tak perlukan banyak air..atau batang dan daunnya akan busuk.. Memang betul... Semasa hujan berterusan baru2 ni daun jadi kuning semuanya. Bila cuaca agak panas...bunga ini mengeluarkan bunga yang agak banyak.. Walaupun tidak sebanyak di tempat asalnya.

daun masih kuningakibat hujan lebat

masa baru balik dari cameron dulu...

6 ulasan:

  1. Salam..Kebanyakan bunga yang akak beli di Cameron tak menjadi...alhamdulillah bertahan ya ..nanti ke CH akak nak beli juga...hydrangea tu dah berbunga ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama la kak mar... banyak juga yang mati atau tak berbunga. contohnya hydrangea tu la..rasanya dah hampir 2 tahun bela. puas kucantas kubaja kualih sana sini.. degil jugak pokok ni... nak jampi apa lagi tak tau la lepas ni.

      Padam
  2. ha ha..lynn beli pokok krismas jer kat CH. Sebab dia tahan lasak, so memang dia blh survive. Yg lain2 especially yg berbunga memang selalunya x bertahan lama

    BalasPadam
    Balasan
    1. pokok krismas yang bunganya mcm daun warna merah terang tu ye? cantik jugak tu... cuma saya lebih suka pokok yang mengeluarkan bunga.. hati ni rasa puas je kalau dia berbunga.

      Padam
  3. owhhh.. daun nak macam pegaga kan.. tapi lain tang kesegaran pegaga tu daunnye wane lebih pekat kan.. dan mgkn lebih tebal sket.. kan.. lawa bunga dia..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ha ah..daun memang nak serupa pegaga... tapi lain... daunnya ada bau tau... mungkin yang ini dari jenis scented geranium... tapi bunga tak de bau...

      Padam