Jom Diet Sihat

Isnin, 5 November 2012

Harum Sundal Malam / Polianthes Tuberosa

gambar ihsan google
Pokok bunga sundal malam dikatakan bunga paling wangi di dunia. Pokok ini saya beli dua tahun lepas. Namun sampai sekarang bunganya tak pernah muncul. Saya telah menukar tanah sebanyak dua kali...namun hasilnya masih belum muncul lagi. Belum rezeki saya agaknya.
Bunga harum sundal malam ini dipercayai mempunyai kaitan rapat dengan kepercayaan mistik masyarakat Melayu. Kononnya aroma bunga ini menarik perhatian pontianak. Lain pula halnya bagi masyarakat India zaman silam. Bunga ini dikatakan mampu meningkatkan keinginan seks..sehinggakan gadis yang belum berkahwin dilarang menghidunya. Tetapi bunga ini menjadi hiasan utama bilik pengantin.
Apa tujuan anda menanam bunga ini.. Dan apa pula kepercayaan anda..boleh dikongsi di sini.

nampak subur tapi mandul...

22 ulasan:

  1. biar... biar sampai pasu tu penuh - tak muat... bila bebawang dia dah padat mesti dia berbunga nanti... ;)

    BalasPadam
  2. saya pulak kalau pokok tak berbuah/berbunga ke... saya akan cakap dengan pokok tu ...cakap cakap sambil belai dan tanya pasal apa tak berbuah/berbunga ( macam la pokok tu nak jawab) dan bodek bodek sikit. l

    BalasPadam
  3. assalamualaikum..
    wahhhh nama bunga.. tapi sure harum semerbak bau dia kan..
    yang dlm pasu tu, tak de chance nak tengok bunga.. dah nama mandul plak.. :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cmne nk tau dia mndul? Ada jntina ke? X phm la..

      Padam
    2. haha.. na.. ko x reti lawak la

      Padam
  4. Haha,btuh mcm dormadot ckp tu,try ckp dgn pokok..mana tau kut pasni berbnga.sya pun bminat nk tnam pkok ni,tp x pnh dpt benihnya.huhu

    BalasPadam
  5. sy ada terbaca dalam satu buku baru2 ni yg bunga ni berbunga sekali sahaja macam pisang berbuah sekali sahaja..lepas dia berbunga korek ubinya dan simpan selama 2 bln kemudian tanam semula. sy puna da beli 2 thn juga tp smapai sekarang belum berbunga. hujung minggu ni nak korek utk simpan.

    BalasPadam
  6. susah nak berbunga ye, bunga ni.

    BalasPadam
  7. dia harus dit4 dingin pakcik,knp g tanam arumdalu aja

    BalasPadam
  8. Mu dop cube buboh di atas katil, Zue? Taun depei nimei adik ler pulok!

    BalasPadam
  9. Sya pn mnt jgk, ari tu dh tnm pkok bnga ni tp sdar2 dh mati.. hu huu..







    BalasPadam
  10. Sya pnah tnm pkok bnga kemboja - tak nk idup.. pastu sya tnm pkok bnga bakawali - tak idup2.. sya cuba plak tnm pkok bnga harum sundal malam ni... jwpannya sya rsa korang bleh agak idup ke tk...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Koi tau jwpnnye..

      Padam
  11. Salah bunga la.....
    Pokok sundal malam ni berbatang....dan bunganya lebat....

    BalasPadam
  12. hemmm ada dapat pokok nie baru nie.........dapat dah berbunga....lepas nie tak tau la apa nasibnya...........

    BalasPadam
  13. jangan siram pokok tu biar daun semua kering, lepas tu letak tempat panas dan siram semula. bila daun baru tumbuh dia akan berbunga.

    BalasPadam
  14. di mana boleh beli bunga ini yee

    BalasPadam
  15. saya ada tanam pokok ni dan ada benih untuk dijual, pokok ni kalau tuumbuh terlalu banyak anak ia tak akan berbunga kerana baja akan dimakan oleh anak pokok, untuk itu kena pisahkan pokok kepada 3 atau 4pokok sepasu, kemudian bubuh baja apabila induk dah gemuk kelualah spike lalu berbungalah ia.

    BalasPadam
  16. Assalamualaikum..kebetulan saya sedang buat thesis tentang pokok ini. Cuba sembur dengan hormon Gibberellin. InsyaAllah... hormon ini mempercepatkan proses bunga.

    BalasPadam
  17. salam. 2012 sundal malam sya "jadi" 2X. siram dgn air ikan, tp kena jaga2 cz semut rajin buat sarang...

    BalasPadam
  18. siapa jual pokok ni? sebab saya nk beli

    BalasPadam