Jom Diet Sihat

Isnin, 10 September 2012

Daun Kesum Gergasi

Saya menanam pokok kesum daripada batang. Lebihan masak laksa... cucuk je batangnya. dulu tak menjadi, tapi bila tukar tanah dan tanam dalam bekas tidak berlubang(botol minyak masak), alhamdulillah menjadi... saya berpuas hati dengan pokok kesum saya...sudah beberapa kali dipotong untuk masak asam pedas dan kuah laksa... lepas tu dia rimbun balik... saya bubuh baja tahi kambing, air perut ikan yang diblend dan juga air beras.
tempat rongak tu bekas potong...
lain pula ceritanya dengan pokok kesum jiran saya... asalnya dia cuma cucuk satu batang kesum sahaja dalam bekas gabusnya yang berisi pokok kucai... tapi mak aiiiiiii... dia punya membesar dan merimbun... dah memonopoli bekas gabus tersebut.. daunnya pula besar-besar... lebih besar dari ibu jari kita...
rimbun
saya pun agak hairan... sedangkan jiran saya tak pernah bajakan pun... tapi pokok kesumnya bercabang-cabang... pokok saya tumbuh tegak je... mungkin rahsianya ada pada tanah yang digunakan.  saya dapati tanah yang digunakan oleh makcik ti ialah sabut kelapa sawit yang dijadikan kompos. warnanya sangat hitam dan sangat baik memegang air... dalam beg tanah yang dibeli juga ada banyak anak-anak cacing yang menguatkan andaian saya ianya kompos kelapa sawit...
beza saiznya
gambar di atas menunjukkan perbezaan saiz daun kesum kami berdua. namun aromanya tetap sama... atau adakah kesum ini dari jenis yang berbeza? saya pun tak tau.. cuma setiap kali tengok daun kesum jiran tu saya jadi eiii...geramnyaa...kagumnyaaa...sedapnyaaa... hehehe... apapun saya sudah puas hati dengan pokok kesum saya nan sebekas tu...

15 ulasan:

  1. Balasan
    1. memang betl olive.. di sungai buloh ada nursery tanam kesum dalam pasu besar.... jadi penyambut tetamu pengunjung...

      Padam
  2. saya pun dah tanam daun kesum. senang je. now tengah membiakkan lagi. tak pernah sentuh pun lagi daun kesum saya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau kena tanah dan caranya memang senang... dulu kesum saya tak menjadi sebab tanah tak sesuai.. kesum perlukan banyak air.

      Padam
  3. salam,
    dulu saya terbaca dlm entry blog milik mat jon atau edry daun, menurutnya, kesom ada beberapa jenis, ada yg tumpuh menjalar dan ada pula yg tumbuh meninggi, ada berdaun kecil dan ada yg berdaun besar dan lebih kasar.mungkin inilah yg terjadi pd.tumbuhan kesom puan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ohhh...terima kasih atas info yang diberi... sekarang baru tau..

      Padam
  4. Saya pernah tanam 2 jenis kesum yg Berbeza. Yang berdaun Besar mempunyai Belakang daun yg agar berbulu. Yang daun halus mempunyai bau yang lebih wangi Dan sesuai untuk gulai asam/asam pedas kerana daunnya lebih lembut apabila dimasak Dlm kuah. Yg daun lebar Besar agak kesat.- Suhaila

    BalasPadam
    Balasan
    1. Suhaila... terima kasih atas perkongsian makumat... balik nanti saya cuba tengok bezanya..

      Padam
  5. emmm... kita jumpa 2 jenis kesom yg berlainan... kita tanam dari jenis tumbuh rimbun merayap dgn daun kecil... manakala yang jiran kita tanam pokok tumbuh tegak-tegak meninggi dgn daun yg besar-besar...
    bab rasa pada lidah... yg daun kecik lebih lembut untuk dimakan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul lah tu kot...sebab kesum saya ni lebihan batang beli kat pasar... itu yang dari jenis daun kecik tumbuh menegak kot.

      Padam
    2. Saya dapat info dari kawan yang kerja di frim, katanya ada 2 jenis daun kesum. Dan 1 lagi info yg sgt berguna, daun kesum jangan dimakan. Kerana ada enzym yg x elok terutamanya untuk pesakit gout. Daun kesum hanya digunakan sebagai perasa dlm makanan bukan utk ulaman. Maklumat ini kawan saya bg tau kerana kajian telah dibuat oleh frim.

      Padam
    3. Oit, xleh mkn rupanya...
      selalu saya makan je dalam kuah laksa tu..
      dalam asam pedas je tak makan..
      kalau laksa, semua sapu, daun kesum, bunga kantan, asam keping, huhu..

      TQ atas info ni..

      Padam
  6. CT Zu, besar ke, kecil ker, janji asam pedas dan laksa sodapppp...

    BalasPadam
    Balasan
    1. butul tu chef... asam...garam ...mesti cukup..

      Padam
  7. Nak tanya, pokok daun kesum ni nak kena selalu cantas ke?

    BalasPadam