Jom Diet Sihat

Isnin, 30 Julai 2012

Ulam-Pucuk Kari,Temupauh & Kunyit

Pernahkah rakan-rakan mencuba ulam pucuk kari? Untuk seorang hantu ulam seperti saya, pantang orang sebut pokok boleh buat ulam, semua saya cuba... salah satunya pucuk kari... selain sedap dimakan, boleh la jaga pokok tu supaya tak naik terlalu tinggi dan lebih rimbun pokoknya...
pucuk kari lebat..
temupauh dan kunyit

Gambar di atas pula ialah temupauh(pokok besar) dan kunyit(kecil)... temupauh adalah ulam paling sedap pernah saya makan...rasanya antara sedikit rasa halia lembut bercampur rasa dan bau putik mangga... penggemar ulam jangan lepaskan pengalaman rasa temupauh ni, sekali cuba mesti tak boleh lupa.

Pokok kunyit pula saya tanam bukan untuk kunyitnya...tapi saya menunggu bunganya... dahulu saya pernah tanam, namun tak berbunga...tuai jugak la kunyit...ulam kunyit muda... harap2 tahun ni kunyit saya berbunga...teringin nak makan ulam bunga kunyit... kat kedai takde jual...


10 ulasan:

  1. Dulu kat kg adabunga kunyit..tapi penah rasa. ?sekarang tanam kunyit tak pernah berbunga pulak...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. memang la herny, kunyit agak payah berbunga.. kalau ikut cakap mak saudara saya, pokok ni bila dia tau kita tunggu, kita suka kat dia, itu yang dia tak mau jadi..

      Padam
  2. lynn anak beranak kemaruk daun tenggek burung..habis pucuk2 baru kena tarah smpai x sempat nak membesar..tgh mencari sepokok lagi nak ditanam

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak pernah dengar tu..kena google ni...

      Padam
  3. pucuk kari buat ulam? tak pernah cuba, tp memang suka aromanya. kdg2 buat buttered prawn pun suka makan daun kari yg garing tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. pucuk kari kalau dimakan mentah mcm tu je ada rasa "cengih" sikit(kata org utara)...tapi peminat ulam tegar mcm saya ni suka...

      Padam
  4. saya kan ada satu masalah... ;p
    - suka tanam apa saja ulam... selagi yg bole muat kat laman la... pokok besar takde la... tapi, saya ni makan ulam tak seberapa... suka bela pokok je... kikiki...

    agaknya kalau kita berjiran seronok awak tolong petik-petik kan... keluarga 'temu' sahaja saya ada 4 jenis... temupauh, temulawak, temuhitam dan temukunci...

    tak cukup lagi... lempoyang pun ada... halia biasa dan halia bara... cekur pun ada 3 jenis... hahaha... dah bole jadi 'mak bidan'... sedia bhn org lepas bersalin...

    selasih pun dah berapa kali buang pokok lama... ni saya sedang cambahkan kemangi pulak... (mengom ah saya ni ;p)

    pokok kari, kunyit, cili harus la ada kan... tapi yg saya kerap makan ulam raja dgn ulam selom, sayur putih, pegaga, timun... tu je... nak cari tenggek burung, tapi kena study dulu pokok ni besar mana nanti... ;p

    terukkan saya ni... tanam tapi tak makan...

    BalasPadam
  5. hahaha...sungguh tu kalu la kita ni berjiran, alangkah bahagia diriku... sahabat kita lynnhelite tu pun khabarnya suka ulam tenggek burung..boleh tanya dgn dia kot.. saya tak pernah merasa ulam cekur... kat mana nak beli benihnya...di nursery sini tak nampak jual pun.

    BalasPadam
    Balasan
    1. cekur saya tanam dari 'induk' yg saya beli dipasar tani... kekeke... kan cekur kalau dijual ada isi dgn daun dia sekali... yg tak habis makan tu... kita letak la atas tanah... ;p

      Padam