Jom Diet Sihat

Isnin, 11 Jun 2012

Bunga Telang~Butterfly Pea

Kelopak seakan ros
 Bunga telang atau lebih dikenali sebagai bunga nasi kerabu adalah sangat popular di kalangan penduduk Melayu di pantai timur terutamanya Kelantan. Bunga ini dijadikan bahan pewarna utama nasi kerabu di sana.  Bila saya berpindah ke Perak Utara, saya agak hairan kerana bunga ini banyak terdapat di laman2 rumah kaum India.  Jiran setaman saya memaklumkan bunga ini dipercayai membawa tuah kepada tuan rumah...selain itu kegunaannya untuk mereka sembahyang.. Saya mendapat benih bunga telang berlapis ini daripada jiran setaman tersebut...murah hatinya...
 Daripada sumber wikipedia, pokok bunga telang ini boleh berfungsi untuk memperbaiki struktur tanah. Kacangnya pula boleh dimakan semasa masih muda dan lembut, tetapi saya sendiri pun tak pernah cuba. Rakan-rakan ada ke yang pernah cuba?
Warna biru terang dan menarik
 Bunga telang ni sangat senang nak jaga. Masa kritikalnya cuma sementara nak tunggu dia besar dan stabil saja. Bila pokok dah mula menjalar saya biarkan saja, harapkan hujan je siram, baja jauh sekali. Saya rasa kalau tanam bunga telang di trellis, mungkin cantik untuk hiasan taman.
Rimbun-dari satu pokok sahaja
Bunga telang ini saya tanam di pagar sekolah. Maklumla bila rumah dah takde ruang... asalnya saya tanam dalam pasu, bila dah besar saya alihkan pasu ke tepi pagar. Tgk la pasu kecik kat belakang tu, saya agak akarnya dah keluar ke tanah kot.

35 ulasan:

  1. agak-agak kalau tanam tepi tembok, pokok menjalar tak kat tembok batu..cantik jugak kan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak pasti la pulak mau melekat ke tak kat tembok..cuba la...kalau menjadi mmg cantik..

      Padam
    2. Tak bolehelekat di tembok tapi suai untuk panjat pergola atau trelliis.

      Padam
  2. lynn bercadang nak biar dia menjalar kat tiang lampu besar tepi rumah... mesti cantik. Tgh mencari telang putih supaya lebih meriah dgn warna biru yg ada..

    BalasPadam
    Balasan
    1. bunga telang putih dan ungu mmg ada, tapi saya tak pernah jumpa. kalau beli online banyak la...

      Padam
  3. Dah pass testing, ni ambo nak komeng.... Bunga ni dulu, cikgu kawe kata namanya peacock flower. Kawe pun tanam dulu tapi dia punya lah biak terpaksa musnahkan...Sayang!

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu la, kalau membiak sampai tak terkawal pun susah jugak.. kalau rajin trim ok kot...

      Padam
  4. Cantik bunga telang ni. Suka pokok yang senang tak yah jaga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu tukangkebun, tsk banyak keluar tenaga, tapi dapat hasilnya.. hehe..

      Padam
    2. Weh! Mu ni pakai nama anak ke? Patut le Chef Gantung Piuk tak kenal! Guano, mu nok dak Laman Impiana inggeris tropika tu?

      Padam
    3. dah ada dah isu tu chef... bawak hak lain ya..

      Padam
  5. Ni tukang kebun mana ni? Pasti terrer bab berkebun. Boleh la bagi tips sikit.

    BalasPadam
    Balasan
    1. TukangKebun kat atas tu dah pro tu...macam2 dia dah tanam menjadi... cuba la tgk blog dia...

      Padam
  6. Teman pun suka jugak berkebun tapi zda amgin jugak. Bila rajin, siang malam duduk dal kebun. Konon2 buat konsep tropika. Tapi la ni garden teman dah jadi hutan hujan tropika!

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau dah jadi hutan hujan tropika...kita jadi faunanya...

      Padam
  7. saya cadang nak biar pokok ni panjat tiang kat anjung, lilit sikit tali ampaian kat tiang biar dia panjat tinggi sikit. Takyah nak beli cat. Heheh. Cantik lah double layer, nampak penuh je bunganya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. mmg yang double layer ni cantik..mcm bunga ros...

      Padam
  8. Salam perkenalan :-) bunga telang ni dah liar di laman rumah saya. Buanglah macamana pun, insha Allah dia tumbuh kembali. Suka tengok yang double petal ni, cantik! Tapi yang saya punya single layer petal sahaja, warna purple. Ada orang makan mentah dan dibuat teh, boleh hitamkan rambut yang beruban. Tapi tak sesuai untuk wanita muda yang masih boleh mengandung.

    BalasPadam
    Balasan
    1. oh ye ke mamapongkey? saya tau dulu ada syampu sunsilk ke apa ntah yg guna bunga telang ni.. maksudnya sirap biru tu tak sesuai untuk mereka yang masih bercadang mempunyai anak la...alternatif ubat perancang ni..

      Padam
    2. Ok. Mukasurat 106, buku Tanaman Hiasan: Khasiat makanan dan Perubatan karangan Ong Hean Chooi:

      "Kesan julap daripada biji dan akar bunga telang boleh menimbulkan kesan cirit-birit yang teruk. Tumbuhan ini tidak sesuai digunakan sebagai ubat dalaman oleh wanita yang ingin atau sedang hamil."

      Padam
  9. Tak pasti boleh ke dijadikan ubat perancang, nanti insha Allah saya cari referencenya untuk share.
    Semalam saya petik kacang bunga telang yang muda dan lembut, saya masukkan dalam sup ayam. Macam kacang peas :-)

    BalasPadam
    Balasan
    1. oohh...sebelum ni mmg mama pernah cuba kacang telang ni ke?

      Padam
  10. assalammualaikum. betul kata tuan Is, blog ini cantik tersusun dan banyak bunga.Tahniah.
    kalau boleh kirimkan saya benih bunga telang baka double layer ni boleh?,saya bankinkan ongkosnya.saya nak sangat baka yg.ini.Tolong ye.hehehe terimakasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. puteri purnama... insyaallah...ada juga janji dgn tuan is nak berikan benih ni..tapi sampai sekarang tak tertunai lagi.. kalau dah ada nanti saya maklumkan..

      Padam
  11. terimakasih shafirul suffian, saya tunggu masa itu tiba..hehehe, menunggu lagi..ada saja yg saya tunggu.hemm lumrah hidup.

    BalasPadam
  12. Salam,

    Sudah lama saya mencari benih double layer ni..boleh poskan utk saya juga..saya akan bayar

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam paku payung... tak perlu bayaran apa pun...cuma sertakan sampul surat bersetem alamat sendiri ke

      shafirulsuffian selamat
      p-170 jln semarak 16
      34200 parit bbuntar
      perak.

      Padam
  13. Lynn pula nak tanya.. double layer telang ni benihnya ada lagi ker? kalau ada Lynn nak beli. Nanti Lynn hantar self envelope..let me know ya. Tks

    BalasPadam
  14. as salam,bole saya tahu pokok butterfly pea ni tahan panas tak?terima kasih

    BalasPadam
  15. ass. untuk temen temen dari Malaysia yang berada di Indonesia, juga para sobat Indonesia, yang membutuhkan Butterfly pea/clitoria ternatea (bunga telang/kembang teleng)...silahkan hubungi kami...
    Kami menyediakan berbagai macam kebutuhan anda mengenai kembang Teleng /Bunga Teleng
    1. Bibit benih (Biji) yang dikemas dan berisi : 100 biji, 200 biji dan 500 biji atau lebih banyak lagi sesuai dengan permintaan/kebutuhan anda.
    2. Bunga Teleng kondisi segar (baru dipetik dari pohon) dalam kemasan berisi 200 bunga, 400 bunga, dan 500 bunga, atau lebih banyak lagi sesuai dengan permintaan/kebutuhan anda.
    3. Bunga Teleng yang sudah dikeringkan dalam kemasan, berisi 200 bunga kering, 400 bunga kering, dan 500 bunga kering, atau lebih banyak lagi sesuai permintaan/kebutuhan anda.
    4. Bibit pohon kembang teleng yang belum berbunga, usia pohon antara 2 - 3 bulan dengan ketinggian 20 cm- 30 cm
    5. Pohon Kembang Teleng yang sudah berbunga antara 1 – 4 bunga dan bunganya bisa langsung anda petik sendiri.
    Silahkan bagi yang berminat dan ingin segera memiliki, hubungi kami melalui telepon/SMS ke nomor :
    081384824904
    BB :
    KC Nursery
    Christo

    DAPATKAN BERBAGAI MACAM KHASIAT DAN KEGUNAAN KEMBANG TELENG DALAM KEHIDUPAN SEHARI HARI ANDA....

    BalasPadam
  16. Saya biasa ambil kekacangnya yg muda untuk buat sayur atau celur jadi ulam. Cuma..saya tidak tahu ia baik atau tidak. Bimbang toksik, sy tidak lagi amalkan krn was2. Mungkin org lain ada infonya.

    BalasPadam
  17. Saya biasa ambil kekacangnya yg muda untuk buat sayur atau celur jadi ulam. Cuma..saya tidak tahu ia baik atau tidak. Bimbang toksik, sy tidak lagi amalkan krn was2. Mungkin org lain ada infonya.

    BalasPadam
  18. Saya biasa ambil kekacangnya yg muda untuk buat sayur atau celur jadi ulam. Cuma..saya tidak tahu ia baik atau tidak. Bimbang toksik, sy tidak lagi amalkan krn was2. Mungkin org lain ada infonya.

    BalasPadam
  19. Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉
    Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba saya ni. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3) banyak pengalaman dah saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain lain

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.


    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼


    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ....................................................................................................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    ▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

    En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma b cell tahap 4 ketulan di paru paru 8 cm pernah kena tebuk paru2 sebab berair ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh.


    Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi Bin Noordin- 017-4687570

    BalasPadam