Jom Diet Sihat

Selasa, 15 Januari 2013

Cambahan Sawi

Sebenarnya saya sering gagal dengan sawi.. tapi kali ini..sawi 2013...nampak seperti mahu berjaya. Saya gunakan campuran tanah hitam, peatgro conditioner, dan digaul dengan baja najis kelawar(guano). Guano tu beli kat econsave..kat bahagian baja. Tapi mcm lambat je tumbesaran sawi ni. tak cukup matahari kot. Benih sawi yang ditanam serentak menunjukkan pertumbuhan yg sangat berbeza. mungkin faktor cahaya. harap rakan rakan boleh doakan kali ni ada la rezeki saya nak makan sawi tanam sendiri. amin.




4 ulasan:

  1. kat mana beli tanah tu,cantik la warna hitam pekat. sayur pun subur2 semua. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. tanah tu dijual dgn lori... takde brand apa pun..bunjut dalam plastik je.. mmg tanahnya hitam pekat... raya agak tanah kmpos kelapa sawit...sebab banyak jumpa biji sawit..juga kaya dgn cacing..

      Padam
  2. berapa umur sawi dalam gambar bwh sekali dan gambar kedua tu? nampak subur dan sihat betul. x serupa macam sawi saya yang dah sebulan umurnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. gambar kedua tu sebenarnya sawi tang terbantut semaian rasanya dah hampir dua bulan.. bila dialihkan dalam tanah baru, nampak la dia membesar sikit.. yang lain tu usia dalam tiga minggu kot.. tak pasti pulak. tapi walaupun semai sekali... tgk la dalam bekas panjang tu ada yg baru tumbuh 2 helai daun kecil.

      Padam