Jom Diet Sihat

Rabu, 24 Oktober 2012

Misai Kucing dan Bena Putih

Tak lama dahulu..blog tanamsendiri.com ada menyatakan bena putih yang menyerang akar pokok.
Hal yang sama telah terjadi kepada saya.
Saya agak terkejut masa nak mengalihkan pokok misai kucing tersebut. Bila polibeg dikoyak..penuh dengan bena putih pada akarnya.
Bena menyerang akar kerana cuaca panas melampau. Depa pun tak tahan kot.

Penyelesaiannya saya semburkan ramuan campuran minyak masak dan cecair pencuci pinggan. Dah spray baru saya tanam kat patch.




10 ulasan:

  1. berkesan ke cara nie? pokok tak mati yer? ade sy dengar yg pokoknya mati..nak cuba jgk actually.

    BalasPadam
    Balasan
    1. setakat ni insyaallah berkesan jugak... pokok tak mati... bena yang mati.

      Padam
  2. saya pun ada masalah sama dengan pokok2 cili saya,rasa mcm dah buntu nak buat mcm mana. ada cuba cara en.is sehari saya spray...mcm tak jalan mana. mungkin cara yang saya buat tak kene pada cara kut.

    BalasPadam
    Balasan
    1. mungkin sukatan x berapa tepat. Dulu Lynn bantai dynamo, habis sumer daun gugur. Bila buat cara betul nampak ok

      Padam
    2. betul tu.. resepi kena betul... sesudu cecair pencuci pinggan, sesudu minyak masak dengan 1 botol air mineral kecik tu.. lepas tu kena spray beberapa hari sehingga bena tu betul2 hilang.. tapi untuk pokok misai kucing ni, saya spray sekali je..

      Padam
  3. oooooooo.. serangan tu... tapi tak panas ke nanti? dah guna pencuci pinggan tu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. pencuci pinggan rasanya ok. jangan guna pencuci pakaian.. memang la panas.. kat rumah saya guna sunlight atau glo.. berkesan..alhamdulillah...

      Padam
  4. amboi... duduk kat akar dia... dasyat... so far pokok kita... kita tak jumpa lagi bena yg duduk kat akar...

    BalasPadam
  5. selalunya kalau bena serang akar kita tak perasan pun... tau2 pokok tu mati je.. bila dicabut nampak la bena kat akar dia...

    BalasPadam
  6. Arrr...nak kena siasat ni... Pokok misai kucing kita pun macam tak sihat.

    BalasPadam