Jom Diet Sihat

Selasa, 29 Mei 2012

Kemuning-Murayya Paniculata

Bunga kemuning juga sejenis bunga wangi di taman kecil saya. pokoknya tak berapa besar sebab pasunya pun kecik. umurnya baru 2 tahun. tapi tak pernah putus berbunga walaupun jarang2 dibaja. jiran setaman saya ada pokok kemuning yang dah besar mcm pokok mangga. bunganya jangan cerita la. waktu pagi boleh wangi setaman. kalau orang yg tak tau, boleh naik seram jugak dengan baunya. Saya juga pernah tgk pokok kemuning ni dalam saiz yg agak besar jugak tapi pasunya pun mesti besar. Apakan daya tamanku kecik. apapun syukurr....

3 ulasan:

  1. kalau tanam terus kat tanah agaknya pokoknya sebesar mana ye?..saya ada sepokok tapi tak tanam2 lagi masih dalam polibag besar..

    BalasPadam
  2. kalau tanam atas tanah boleh jadi sebesar pokok mangga... bunganya gila banyakkkkkkkk.... harumnya semerbak satu taman... jiran setaman saya ada pokok ni di tanam atas tanah... awal pagi taman kami mmg meriah harum mewangi.. dulu masa memula dok sini seram jugak...sebab tak tau.. hehe..

    BalasPadam
  3. Kemunngni bunga dia besar ke atau dh di zoom? Byk nurseri xtau pokok ni tp terjumpa gk kt 1 nurseri tp bunga dia kecik2. Saya sgt berminat tp xtau mana nk dptkan

    BalasPadam